Gočárova galerie
Gočárova galerie, do 31. 12. 2022 Východočeská galerie v Pardubicích, byla zřízena jako Krajská galerie v roce 1953. Zprvu své sídlo nalezla na pardubickém zámku, v roce 1972 rozšířila výstavní činnost do Domu U Jonáše na Pernštýnském náměstí v Pardubicích. Od roku 2001 je zřizovatelem galerie Pardubický kraj. Galerie opustila prostory na zámku a od léta 2023 působí v nově zrekonstruované budově Automatických mlýnů od architekta Josefa Gočára, kam přesunula jak svou výstavní činnost, tak postupně i depozitáře a své sídlo.
Instituce je galerií muzejního typu, její sbírka zahrnuje přes 19 tisíc sbírkových předmětů – obrazů, kreseb, grafických listů, plastik, fotografií a negativů. Tyto exponáty galerie prezentuje ve stálých a dočasných expozicích, informace o nich poskytuje badatelům a zapůjčuje je na výstavní projekty. Výstavní program galerie koncipuje tak, aby svou úrovní přinášel do regionu širší povědomí o hodnotách v oblasti výtvarného a vizuálního umění, a to v kontextu regionálním, celostátním i mezinárodním. Ve výstavní dramaturgii se střídají výstavy retrospektivní i tematické, historické i současné. Galerie věnuje soustředěnou pozornost práci s dětmi, mládeží a se všemi dalšími skupinami obyvatelstva v rámci celoživotního vzdělávání. Spolupracuje s institucemi v Pardubickém kraji a dalšími subjekty a výtvarnými umělci.
Kontaktní údaje
Gočárova galerie (sídlo organizace)
Automatické mlýny 1961
530 03 Pardubice
Telefon: +420 724 181 139
Dům U Jonáše
Pernštýnské nám. 50
530 02 Pardubice
Telefon: +420 466 501 897
Otevírací doba: Út – Ne: 10:00 – 18:00 hod.
E-mail: info@gocarovagalerie.cz
Web: www.gocarovagalerie.cz
Sbírky
Fotografie a nová média
V roce 1994 začala galerie nakupovat rozsáhlý soubor fotografií a negativů J. Tomana. Podsbírka zahrnuje kolekci téměř 700 fotografií tohoto autora. Doplňují ji fotografie dalších umělců: např. V. Birguse, J. Davida, B. Holomíčka, J. Sudka, V. Šrek Bromové, L. Vojtěchovského, Z. Ságlové či M. Dopitové. V podsbírce se nalézají, v souladu se současnými tendencemi ve výtvarném umění, tzv. nová média (např. videokoláž J. Nepraše).
Grafiky
Podsbírka grafiky obsahuje více než 4 tisíce listů, které zahrnují autory od 19. století po současnost. Galerie spravuje rozsáhlý soubor grafik F. Tichého, M. Holého, J. Konůpka, F. T. Šimona, E. Filly či O. Janečka. Ojedinělý je soubor grafik B. Reynka (125 ks), který zahrnuje unikátní monotypy. V posledních letech byl soubor grafik doplněn díly současných autorů např. M. Cihláře, I. Křena, P. Piekara, L. Tůmy, Z. Daška, J. Kubíčka, L. Falušiové, J. Vičara nebo B. Borovského.
Kresby
Podsbírka kresby byla rozšiřována převážně vlastními akvizicemi, které ji doplnily o velmi cenná a rozmanitá díla. Ve sbírce jsou zastoupeni svými díly například E. Kmentová, O. Janeček, M. Med, J. Grus, V. Sedláček, M. Švabinský, F. Kyncl, M. Velíšek, J. Kubíček, Z. Dašek, či F. Hodonský. Gočárova galerie spravuje ojedinělou a velmi početnou skupinu děl K. Malicha (40 kreseb, 11 grafik a 3 plastiky). Podsbírka čítá téměř 1 700 děl.
Negativy
Galerie získala velký soubor negativů (více než 9 tisíc) J. Tomana, který podrobně dokumentuje dílo této výjimečné osobnosti pardubické kultury 60. let 20. století.
Obrazy
Dnešní sbírkový fond malby (více než 2 200 obrazů) tvoří kolekce českého umění pokrývající období od 19. století do současnosti. Mezi historicky nejstarší a nejcennější patří významný soubor krajinomalby, v němž jsou zastoupeni svými díly A. Kosárek, A. Bubák, A. Chittussi, A. Waldhauser, J. Mařák, A. Slavíček a další. Významné samostatné celky tvoří výtvarná díla civilismu a sociálního umění 20. let nebo Skupiny 42. Z autorských kolekcí jsou pak cenné a zajímavé soubory E. A. Pittermana-Longena, J. Honsy, A. Hudečka, J. Panušky, F. Kavána, J. Baucha, F. Muziky, J. Smetany, J. Kotíka, K. Lhotáka, J. Konůpka, E. Filly, F. Tichého, O. Janečka, J. Trampoty a dalších. Mezi nedávné akvizice patří díla B. Nového, A. Lachmana, V. Bláhy, Z. Daňka, P. Nikla, D. Balabána, O. Tichého, B. Dlouhého, B. Borovského, J. Načeradského, Z. Berana a dalších. Velmi kvalitní je soubor dokumentující progresivní tendence v českém umění 60. let – M. Medek, J. Šerých, O. Slavík, J. Kolář, S. Podhrázský, K. Malich, D. Chatrný a další.
V podsbírce jsou dobře zastoupeni také malíři tvořící v pardubickém regionu. Samostatnou kapitolu v této sbírce tvoří regionálně vázané práce krajinářů Železných hor a Vysočiny. Galerie spravuje mimo jiné velmi rozsáhlý soubor děl pardubického rodáka J. Gruse.
Plastiky
Podsbírka plastiky je nejmenší podsbírkou Gočárovy galerie. Část kolekce, která je výsledkem promyšlené akviziční strategie, představuje mnohé vynikající sochařské osobnosti od konce 19. století do současnosti. Vedle tohoto segmentu jsou ve sbírce uložena díla, která získala galerie před rokem 1989 díky převodům zejména z Ministerstva kultury ČSR – kvalitativní úroveň tohoto souboru je kolísavá a díla (nejčastěji ze 70. let) jsou často tematicky poplatná době vzniku a oficiálnímu zadání. K nejstarším pracím patří díla J. V. Myslbeka, Q. Kociana, J. Štursy. Výrazněji je zastoupená meziválečná generace – V. Makovský, J. Wagner, B. Stefan. Práce poválečné mapují nejdůležitější dobové umělecké tendence zejména 60. let a díla jejich čelních představitelů – Z. Palcra, V. a V. Janouškových, M. Chlupáče, E. Kmentové a Olbrama Zoubka. Ve sbírce jsou uložena i díla, která vznikla v rámci legendárních sympozií Artchemo 1968 a 1969. Z autorských kolekcí jsou významné soubory L. Zívra, J. Koláře, K. Malicha, K. Lidického nebo B. Borovičkové. Zastoupeni jsou i umělci spjatí s regionem – početný soubor pardubického rodáka M. Beutlera, díla A. Hajna a V. Vokolka. Méně výrazně je zastoupeno sochařství poslední doby – ve sbírce se nachází např. díla F. Skály, M. Pally, K. Kintery, A. Hulačové, J. Vašici, R. Palúcha, L. Seefried-Matějkové, K. Gebauera, M. Gabriela, M. Rejenta či M. Korečkové.