terč střelecký
Autor: DVOŘÁK Antonín
Instituce: Regionální muzeum v Litomyšli
Sbírka: Střelecké terče
Materiál: dřevo (dřevo)
Technika: olej (olej)
Rozměr: v=94.5cm; s=81.5cm
Geografie:
Místo vzniku: Litomyšl
Lokalita nálezu/sběru: Litomyšl
Datace: 1848
Inventární číslo: 20T-0090
Součástí kolekce
Střelecké terče litomyšlského spolku
Obraz pokrývá celou plochu terče. Malba je rozdělena úzkou zlatožlutou linkou o síle 1 cm na sedm polí. V horní a dolní části obrazu jsou dvě pole, v největším prostředním tři. Na každém z těchto polí je zachycena jiná událost, avšak všechny zachycují výpravu národní gardy do Prahy v roce 1848. Historie začíná scénou v levém horním poli, kde je zachyceno nasedání na vozy na Babce. Tento výjev je datován červeným nápisem v pravém dolním rohu pole: „14. Čerwena.“ V pravém horním poli se nachází boj v Praze, datovaný v pravém dolním rohu pole nápisem: „15. Čerwena.“ Příběh se dále rozvíjí v prostředním pásu, na třech polích. V ústředním největším poli jsou zachyceny hlavní postavy. Čelem k divákovi, s kloboukem a rozpřaženýma rukama je zde zachycen Buchtele, vůdce gardy. Za jeho pravým ramenem, stojí s kloboukem staženým do čela v modré uniformě Brauner. Za levým ramenem Buchtelovým je zachycena slabě znatelná postava Heka v čamaře a vysoké beranici s fialovým dýnkem. Tato scéna je orámována bočními dvěma poli, ve kterých je po levé straně zachycen gardista, vpravo pak student s dívkou. Scéna je datována při dolním okraji pole nápisem: „15. Čerwena.“ a označena jménem „F Lorman.“, střelce, který terč nechal vymalovat (a byl rovněž členem gardy). V dolním levém poli je zachycen tábor za Prahou. Výjev je datován uprostřed dolního okraje pole nápisem: „ 17. Čerwena.“ Stejnou dataci nalezneme i na poli posledním, umístěným v pravém dolním rohu, zachycujícím tajný návrat domů za měsíčního svitu. Obě pole v horní a dolní části terče jsou rozděleny znaky. Nahoře je to český lev v červeném štítě, zavěšený na dvou zkřížených halapartnách, na nichž jsou uchyceny dvě červeno bílé stuhy s rozstřiženými konci, na každé halapartně jedna. Na pravé stuze je červenými písmeny nápis: „K UPAMATOWÁNÍ“ a na levé: „NA TAH DO PRAHY r. 1848.“ Konce obou stuh se omotávají kolem rámování obrazu. Dolní dvě pole jsou rozdělena znakem šedé lilie na šedém poli. Kruhy terče jsou soustředěny na horní okraj ústředního výjevu. V pravém dolním rohu signatura.